Strona główna » Odszkodowanie od dentysty

Odszkodowanie od dentysty

Odszkodowanie od dentysty

Stomatolog to lekarz, z którym każdy z Nas spotyka się wielokrotnie w ciągu życia, aby wykonać przegląd, przeprowadzić leczenie ortodontyczne, kanałowe, usunąć zęby, założyć implanty. Podczas leczenia stomatologicznego, tak jak w przypadku każdego innego leczenia możliwe są błędy, które skutkują pogorszeniem stanu zdrowia. Czasami jest to tylko konieczność wymiany plomby, ale konsekwencje mogą być bardzo poważne – począwszy od konieczności leczenia naprawczego, aż po usunięcie zęba w wszelkimi tego następstwami.

Lekarz dentysta w zakresie odpowiedzialności za popełnione błędy medyczne odpowiada tak jak każdy inny lekarz. Oznacza to, że lekarz dentysta powinien wykonywać swoją pracę z uwzględnieniem należytej, ponadprzeciętnej staranności, a jego zawinione, nieprawidłowe leczenie daje pacjentowi możliwość uzyskania naprawienia doznanej szkody.

Pacjent, u którego dentysta popełni błąd medyczny ma prawo żądać zarówno zadośćuczynienia za doznaną krzywdę jak też odszkodowania za poniesione w związku ze szkodą koszty.

 

W artykule można przeczytać:

  • W jakich sytuacjach dentysta odpowiada za błąd medyczny?
  • Czy od dentysty możemy żądać odszkodowania czy zadośćuczynienia? A może jednego i drugiego?
  • Jak uzyskać odszkodowanie od dentysty?
  • Jaki powinien być pierwszy krok w próbie uzyskania odszkodowania od dentysty?
  • Czy dentysta powinien nam zwrócić tylko koszty leczenia poniesione u niego, a może również koszty leczenia naprawczego u innego lekarza?
  • Jakie są przykładowe błędy medyczne popełnianie przez dentystów?

 

Odpowiedzialność lekarza dentysty

Odpowiedzialność lekarza dentysty może powstać na wielu płaszczyznach:

  • dyscyplinarnej;
  • karnej;
  • cywilnej.

Odpowiedzialność dyscyplinarna dotyczy postępowania przed sądem lekarskim, który może nałożyć na lekarza dentystę m.in. karę upomnienia lub nagany, a w skrajnych wypadkach nawet pozbawić lekarza dentystę prawa do wykonywania zawodu.

Odpowiedzialność karna lekarza dentysty wiąże się natomiast z wykazaniem, że działanie lekarza albo jego zaniechanie stanowiło przestępstwo. Na drodze karnej lekarz dentysta może otrzymać m.in. karę grzywny, karę ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności.

W praktyce przypadki skazania lekarza dentysty za popełnienie przestępstwa są dość sporadyczne, gdyż nawet jeśli lekarz dopuścił się błędu medycznego, nie oznacza to, że jego czyn stanowi przestępstwo.

Wskazana odpowiedzialność dyscyplinarna i karna nie skutkuje uzyskaniem przez pacjenta odszkodowania. W efekcie, aby uzyskać rekompensatę za popełniony przez lekarza dentystę błąd medyczny oraz środki na leczenie naprawcze konieczne jest poprowadzenie postepowania cywilnego.

 

Odszkodowanie z OC stomatologa

Odpowiedzialność cywilna w przypadku lekarza stomatologa może powstać wskutek wyroku sądu, możliwe jest także zawarcie ugody sądowej lub pozasądowej po zgłoszeniu szkody bezpośrednio do lekarza dentysty lub placówki medycznej w ramach której wykonuje on usługi stomatologiczne.

Co istotne, w przypadku lekarza dentysty prowadzącego własny gabinet nie ma możliwości wszczęcia postępowania przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych, gdyż postępowania te dotyczą tylko błędów lekarskich popełnionych w szpitalach.

Roszczenia odszkodowawcze, których można się domagać od dentysty to szerokie pojęcie, w skład którego wchodzi:

  • Odszkodowanie – zwrot kosztów, które ponieśliśmy w związku z nieprawidłowym leczeniem.
  • Zadośćuczynienie – rekompensata za krzywdę i cierpienia, które odczuwaliśmy w związku z popełnionym błędem medycznym.
  • Renta – świadczenie comiesięczne przyznawane, gdy wskutek błędu medycznego tracimy źródło dochodu lub zwiększają się nasze potrzeby. Rentę można uzyskać praktycznie wyłącznie w postępowaniu przed sądem cywilnym, gdyż towarzystwa ubezpieczeń zazwyczaj jej odmawiają z wiadomych przyczyn finansowych – nie opłaca im się to.

Roszczeń odszkodowawczych od stomatologa dochodzi się w ramach polisy OC, którą jest obowiązany posiadać każdy lekarz dentysta. W przypadku, gdy dentysta pracuje na podstawie umowy o pracę można dochodzić roszczeń z jego polisy OC albo z polisy OC jego pracodawcy. W przypadku, gdy dentysta nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę roszczeń dochodzimy wyłącznie z jego polisy OC.

Aby uzyskać polisę OC należy wysłać do dentysty przesyłką poleconą wniosek o wskazanie numeru polisy oraz towarzystwa ubezpieczeń w którym w dacie zdarzenia była wykupiona polisa. Polisy OC są odnawiane każdego roku, więc tylko wskazanie dokładnej daty albo okresu, w którym upatrujemy błędu medycznego pozwoli na prawidłowe zgłoszenie szkody.

 

Zadośćuczynienie od lekarza stomatologa

Mając numer polisy można starać się o uzyskanie zadośćuczynienie od lekarza stomatologa. Roszczenie to ma na celu zrekompensowanie cierpienia fizycznego, psychicznego oraz wszelkich negatywnych niematerialnych konsekwencji, jakie pacjent poniósł wskutek błędu medycznego lekarza dentysty.

Wysokość zadośćuczynienia jest określana na podstawie całokształtu sytuacji, przy uwzględnieniu:

  • w jaki sposób błąd medyczny lekarza dentysty wpłynął na życie pacjenta,
  • rozmiaru bólu i cierpienia doznanych przez pacjenta;
  • ilości zabiegów, przebiegu leczenia naprawczego;
  • czasu trwania leczenia naprawczego;
  • ilości planów, z których poszkodowany musiał zrezygnować,
  • jak bardzo poszkodowany musiał przeorganizować swoje życie.

Przy orzekaniu zadośćuczynienia sąd powinien wziąć pod uwagę także trwały uszczerbek na zdrowiu, poczucie krzywdy, wiek poszkodowanego, stopień naruszeń wiedzy i sztuki medycznej, których dopuścił się lekarz dentysta.

 

Błąd stomatologa – odszkodowanie

Odrębnym od zadośćuczynienia roszczeniem jest odszkodowanie. Obejmuje ono zwrot wszelkich kosztów, które poszkodowany musiał ponieść w związku z popełnionym błędem w sztuce lekarskiej przez lekarza dentystę. Odszkodowanie powinno uwzględniać także koszty, które trzeba będzie ponieść w przyszłości, aby naprawić błąd lekarza.

Pacjenci tracą zaufanie do lekarza, który popełnił błąd, więc leczenie naprawcze odbywa się zazwyczaj u innego lekarza, w innej klinice. Za usługę pacjent musi zapłacić z własnych środków, lecz może się starać o ich zwrot w ramach postępowania cywilnego – służy do tego roszczenie o odszkodowanie.

Odszkodowanie obejmuje wszelkie koszty konieczne do szybkiego powrotu do zdrowia i zminimalizowania skutków błędu medycznego. Przykładowo w przypadku, gdy z powodu działań lekarza dentysty konieczne jest usunięcie zęba oraz wszczepienie implantu pacjent ma prawo do uzyskania zwrotu nie tylko kosztów implantu, ale także wszystkich kosztów z nim związanych, począwszy od wykonania pantomogramu, po założenie koronki.

Zwrot kosztów należy się nawet wtedy, jeśli po popełnieniu błędu medycznego pacjent korzysta tylko z leczenia prywatnego. Jest to istotne, gdyż czekanie na świadczenie w ramach NFZ zazwyczaj jest niemożliwe bez szkody dla pacjenta albo tak jak implantologia – świadczenia nie są dostępne w ramach NFZ.

Warunkiem koniecznym do uzyskania odszkodowania jest wykazanie, że poniesione koszty pozostają w związku z błędem medycznym i jego następstwami. Konieczne jest udowodnienie, że poniesienie tych kosztów nie byłoby potrzebne, gdyby nie fakt błędu medycznego.

Istotne jest także udowodnienie wysokości poniesionych kosztów. Idealnym rozwiązaniem jest uzyskanie imiennych faktur i rachunków, a jeśli jest to niemożliwe, rozwiązaniem może być uzyskanie kosztorysów, ofert, cennika potwierdzającego koszt poszczególnych usług. Należy wtedy udowodnić fakt odbycia wizyt oraz zabiegów, których cenniki przedstawiamy.

 

Podsumowując, lekarz dentysta, który popełni błąd medyczny jest obowiązany:

  • zrekompensować pacjentowi wszelkie niedogodności błędu lekarskiego,
  • zwrócić poniesione koszty leczenia naprawczego;
  • zadośćuczynić odczuwanemu cierpieniu.

Tak jak wskazano na początku odszkodowanie oraz zadośćuczynienie wypłacane są najczęściej z obowiązkowej polisy OC, którą każdy lekarz dentysta musi posiadać.

 

Jak uzyskać odszkodowanie od dentysty

Aby uzyskać opisane odszkodowanie lub zadośćuczynienie (czyli szeroko rozumiane roszczenia odszkodowawcze) od lekarza dentysty konieczne jest zgłoszenie szkody do towarzystwa ubezpieczeń, w którym stomatolog posiada polisę OC. Można szkodę zgłosić do lekarza z wnioskiem o przekazanie zgłoszenia do ubezpieczyciela, ale lepszym rozwiązaniem jest uzyskanie polisy i osobiste zgłoszenie szkody do towarzystwa ubezpieczeń.

Zgłoszenie szkody powinno zawierać:

  • dane zgłaszającego szkodę,
  • dane lekarza,
  • datę zdarzenia,
  • opis jak wyglądał proces leczenia,
  • opis nieprawidłowości jakich dopuścił się lekarz,
  • wskazanie jakie skutki niesie za sobą popełniony błąd,
  • wskazanie jakiej kwoty rekompensaty żądamy.

Po otrzymaniu zgłoszenia szkody lekarz dentysta albo towarzystwo ubezpieczeń dobrowolnie uznają roszczenia (bardzo rzadko) albo wskazują, że w ich ocenie nie ma podstaw do uznania błędu medycznego (zazyczaj). W tej ostatniej sytuacji pozostaje dochodzenie odszkodowania i zadośćuczynienia przed sądem.

Tym samym kolejnym etapem dochodzenia roszczeń jest złożenie pozwu o odszkodowanie i zadośćuczynienie do sądu cywilnego, który przeprowadzi postępowanie dowodowe, wysłucha poszkodowanego, powoła biegłego oraz wyda wiążący wyrok, na podstawie, którego poszkodowany otrzymuje należne mu środki pieniężne.

 

Ekstrakcja zęba, a błąd dentysty

Ciekawymi przykładami błędów medycznych są tematy związane z usuwaniem (ekstrakcją) zębów. Jeśli usunięcie zęba jest zasadne nie ma mowy o domaganiu się odszkodowania i zadośćuczynienia. W przypadku, gdy jednak dentysta usunie ząb, który spokojnie mógł zostać wyleczony albo usunie nie ten ząb, który powinien można mówić o błędzie medycznym. Wbrew pozorom takie sytuacje nie są odosobnione.

Kolejnym przykładem błędu lekarza dentysty może być coraz częstsze leczenie ortodontyczne. Koniecznością jest wtedy często usunięcie jakiegoś zęba albo nawet kilku, aby prawidłowo ustawić zgryz. Jeśli lekarz usunie np. dwa zęby, a leczenie ortodontyczne nie przyniesie zakładanego skutku może się okazać, że lekarz usunął inne zęby niż powinien. Zdarza się też, że efekt leczenia można było osiągnąć również bez usuwania zęba.

W takiej sytuacji pacjent ma prawo domagać się odszkodowania i zadośćuczynienia z powodu utraty uzębienia. Możliwe jest wtedy także uzyskanie odszkodowania z tytułu kosztów leczenia implantologicznego oraz protetycznego.

Odszkodowanie będzie się należeć także pacjentowi w przypadku, gdy lekarz usuwając jeden ząb doprowadzi do znacznego uszkodzenia zęba sąsiadującego, które wymaga leczenia protetycznego. Aby stwierdzić, czy doszło do błędu medycznego konieczne jest za każdym razem uzyskanie pełnej dokumentacji medycznej z leczenia zarówno od lekarza, który w ocenie pacjenta popełnił błąd medyczny jak i od lekarzy prowadzących leczenie naprawcze. Dopiero po analizie pełnej dokumentacji medycznej z przeprowadzonego leczenia można określić czy lekarz stomatolog w zawiniony sposób naruszył zasady wiedzy medycznej i czy są podstawy by uzyskać od niego odszkodowanie.

 

Etapy leczenia ortodontycznego

Leczenie ortodontyczne polega na niwelowaniu wad zgryzu, może zostać rozpoczęte zarówno przez dzieci jak i osoby dorosłe. Leczenie przeprowadza się przy użyciu aparatu stałego albo ruchomego. Aparat stały jest zakładany przez dentystę, pacjent nie ma możliwości samodzielnego zdjęcia aparatu. Aparaty ruchome natomiast to takie, które można zdejmować w domu. Przykładem może być aparat nakładkowy Invisalign, który zdejmuje się na czas spożywania pokarmów.

Pierwszym etapem leczenia ortodontycznego powinno być wykonanie pantomogramu, cefalogramu, przeprowadzenie dokładnego wywiadu oraz oceny stanu uzębienia. Ortodonta powinien także ocenić funkcjonowanie stawów żuchwowo – skroniowych. Leczenie ortodontyczne powinno zostać podjęte dopiero wtedy, gdy wszystkie zęby są wyleczone.

Kolejnym etapem jest dokładna ocena zgryzu oraz pobranie wycisków. Następnie ortodonta powinien opracować dokładny plan leczenia, przedstawić go pacjentowi i uzyskać jego zgodę na prowadzenie leczenia. Plan leczenia powinien się wiązać ze wskazaniem pacjentowi ilości wizyt, ich harmonogramu oraz zakładanych kosztów leczenia.

Po uzyskaniu akceptacji pacjenta następuje założenie aparatu, a następnie regularne wizyty kontrolne. W przypadku aparatów stałych kontrole są połączone z wymianą łuków w zamkach oraz ligatur – tzw. gumek.

Ostatnim etapem jest zdjęcie aparatu, które przy prawidłowo przeprowadzonym leczeniu kończy leczenie ortodontyczne. Jest to także moment, w którym pacjenci zaczynają podejrzewać nieprawidłowości, szczególnie jeśli zdjęcie aparatu następuje po kilku latach, a uzyskany efekt znacząco odbiega od zaplanowanego. Może się okazać, iż konieczne jest ponowne leczenie ortodontyczne.

 

Nieudane leczenie ortodontyczne

Przykładowe błędy, do których może dojść na etapie leczenia ortodontycznego to:

  • brak wykonywania badań obrazowych typu RTG podczas leczenia, zwłaszcza przedłużającego się, co może doprowadzić do resorpcji korzeni;
  • brak modyfikacji planu leczenia, choć zachodzi taka potrzeba;
  • brak wykonania pantomogramu przed rozpoczęciem leczenia;
  • usunięcie podczas leczenia ortodontycznego niewłaściwych zębów albo usunięcie zębów pomimo braku wskazań;
  • prowadzenie leczenia ortodontycznego przez lekarza, który nie ma specjalizacji z ortodoncji oraz doświadczenia w prowadzeniu tego typu leczenia;
  • nieprawidłowe ustalanie wizyt kontrolnych (za rzadko);
  • brak konsultacji z innymi lekarzami, gdy leczenie nie przebiega zgodnie z założonym planem.

W przypadku, gdy pacjent zauważy wystąpienie któregokolwiek z wymienionych powyżej błędów, a jednocześnie efekt leczenia nie został osiągnięty (nierzadko wręcz dochodzi do pogorszenia stanu uzębienia w porównaniu do tego przed rozpoczęciem leczenia) warto zasięgnąć opinii innego lekarza, aby upewnić się czy leczenie zostało przeprowadzone prawidłowo.

 

Leczenie kanałowe

Do błędu medycznego może dojść także na etapie leczenia kanałowego, zwanego endodontycznym. Wskazaniem do leczenia kanałowego jest m.in:

  • Martwica albo nieodwracalne zapalenie miazgi;
  • Źle wypełnione kanały po uprzednim leczeniu endodontycznym;
  • Zapalenie okołowierzchołkowe;
  • Uraz zęba – gdy dojdzie do odsłonięcia miazgi.

Przed rozpoczęciem leczenia kanałowego lekarz dentysta powinien zlecić RTG, aby móc dokładnie ocenić stan kanałów korzeniowych. Następnie otwiera się ząb, zakłada koferdam (zabezpieczenie przed wnikaniem do zęba bakterii), usuwa miazgę, płucze kanał, osusza, wypełnia kanał, a następnie zakłada się wypełnienie. Po wypełnieniu kanału lekarz powinien skontrolować prawidłowość wypełnienia kanału za pośrednictwem badania RTG.

Postęp medycyny sprawia, że coraz większa liczba lekarzy dentystów prowadzi leczenie kanałowe pod mikroskopem. To najbardziej precyzyjna metoda leczenia. Pod mikroskopem można bardzo dokładnie opracować kanał – jest on oświetlony, a lekarz widzi jego powiększony obraz. Możliwe jest dokładne poznanie kształtu korzeni, zauważenie wszelkich uszkodzeń, dokładne poznanie długości korzeni. W efekcie leczenie pod mikroskopem zdecydowanie zwiększa szanse na uratowanie zęba, zwłaszcza w tych trudniejszych przypadkach.

 

Leczenie kanałowe – powikłania

Nieprawidłowo przeprowadzone leczenie endodontyczne może skutkować przewlekłym stanem zapalnym, a nawet utratą zęba. Błędnie przeprowadzone leczenie kanałowe stanowi podstawę do uzyskania odszkodowania oraz zadośćuczynienia dla pacjenta.

Do błędów w trakcie leczenia endodontycznego można zaliczyć:

  • nieprawidłowe wypełnienie kanału,
  • brak wykonania dwóch badań RTG – przed oraz po leczeniu,
  • przebicie kanału w trakcie leczenia,
  • źle dobrane narzędzie – np. za szerokie.

Z pewnością leczenie endodontyczne jest trudne, nie zawsze przynosi efekt – czasami z przyczyn niezależnych od lekarza. Jednak za każdym razem czujność u pacjenta powinien wzbudzić ból po leczeniu endodontycznym. Jeżeli lekarz dentysta nie wykonał zdjęcia RTG po zakończonym leczeniu również powinno to stanowić podstawę do rozważenia wizyty u innego lekarza, aby upewnić się czy leczenie przeprowadzono prawidłowo oraz czy kanały są wypełnione w całości. 

 

Leczenie protetyczne

Kolejnym rodzajem leczenia dentystycznego jest leczenie protetyczne, które ma na celu odbudowę koron zębów i rehabilitację narządu żucia. Braki w uzębieniu nie tylko wyglądają nieestetycznie, ale przede wszystkim powodują problemy z przeżuwaniem, co wpływa negatywnie na proces trawienia. Im dłużej braki w uzębieniu nie zostaną uzupełnione tym większe problemy mogą powodować, począwszy od wysuwania się zębów przeciwstawnych, aż po zanik kości.

Leczenie protetyczne wymaga dokładności, precyzyjnego dopasowania uzupełnień stałych i ruchomych do warunków istniejących w jamie ustnej pacjenta. Problemy pojawiają się, gdy zabraknie tej staranności. Błędy w zakresie leczenia protetycznego mogą zaistnieć już na początku przy ustalaniu wysokości zwarcia albo na późniejszym etapie podczas wykonywania pracy protetycznej.

Z pewnością z pomocą protetykowi przychodzi współczesna medycyna, w tym takie narzędzia jak artykulator oraz łuk twarzowy. Mają one za zadanie odwzorować warunki w jamie ustnej pacjenta, aby uzupełnienia wykonywane w laboratorium były idealnie dopasowane.

 

Leczenie protetyczne – odszkodowanie

Nieprawidłowo wykonane uzupełnienia w postaci koron czy mostów mogą powodować przeciążenie koron oraz powstanie zgryzu urazowego i dolegliwości bólowych, co wiąże się z koniecznością prowadzenia leczenia naprawczego.

Efektem nieprawidłowego leczenia protetycznego mogą być m.in.:

  • przeciążenie zamontowanych koron;
  • odczuwanie dolegliwości bólowych nasilających się podczas nagryzania;
  • ponowne leczenie protetyczne;
  • utrata żywotności zębów;
  • konieczność leczenia endodontycznego;
  • przedłużenie leczenia.

Podsumowując, w przypadku leczenia stomatologicznego na każdym z jego etapów może dojść do błędów medycznych, które powodują pogorszenie stanu uzębienia, konieczność długotrwałego, uciążliwego leczenia naprawczego oraz ponoszenia związanych z tym kosztów. Pacjent, który stał się ofiarą błędu medycznego popełnionego przez lekarza dentystę może starać się o uzyskanie odszkodowania za poniesione koszty leczenia oraz zadośćuczynienia z tytułu doznanej krzywdy.

 

Jeżeli mają Państwo pytania związane z treścią artykułu lub znaleźli się Państwo w podobnej sytuacji, serdecznie zapraszam do kontaktu:

Adwokat Ewelina Miller

Artykuł został sprawdzony w 2023 roku i zostały naniesione odpowiednie poprawki. Dbamy o to, byś czytając treści - czytał tylko aktualne informacje

Tagi:

40 komentarzy do “Odszkodowanie od dentysty”

  1. Szanowni Państwo,

    zachęcam do komentowania powyższego artykułu lub zadawania dodatkowych pytań, które pojawią się w związku z jego lekturą.

    Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w możliwie jak najkrótszym czasie.

    Szanujemy prywatność naszych Czytelników, więc przy komentarzu nie pojawią się żadne Państwa dane w tym adres email.

    1. Dzień dobry

      W zeszłym roku miałam wykonywany most protetyczny. Dodam że podpisałam umowę, w której jest informacja, że jeśli w ciagu 6 miesięcy nie uzupełnię braku zęba to stracę prawo do rekojmi po tym okresie. Po 3 miesiącach most sie odkleił, uznano moją reklamację, zaproponowano mi wykonanie nowego mostu, cała procedura trwała aż 5 miesięcy, lekarz zmienił pracownie protetyczna, która nie potrafiła dobrać odpowiedniego koloru. Cały proces był w bardzo nieprzyjemniej atmosferze. W koncu doszło do finalnego zacementowania pracy, która została przeze mnie zaakceptowana. Niestety już po tyg most odcementował się, niestety tylko przy jednym filarze, wiec nie pozostaje nic innego jak przecięcie mostu i założenie nowego. Mało tego most przy jednym filarze nie pokrywa całego zęba, także między koroną a dziąsłem jest szpara i odsłonięty zab jest w tym miejscu nadwrażliwy. Dodam, że most od początku był za wysoki, powodował ból przy nagryzaniu, wiec był niedopasowany w zgryzie, dokładnie tak samo jak przy pierwszym. Było to zgłaszane od samego początku dentyście lecz uważał że się przyzwyczaję. Wszystko wskazuje na to, że było to przyczyną odklejenia. Odklejenie potwierdzono u innego protetyka, gdyż po złożeniu reklamacji moja dentystka nie chciała przyznać sie ze most sie odkleił, na wizycie reklamacyjnej, przypiłowała most, przeprowadzila rownież leczenie laserowe w miejscu gdzie jest odsłonięty ząb, nie informując mnie co robi. Po wizycie stwierdziła że mam zapłacić za konsultację, ponieważ rekojmia mi sie nie należy gdyż nie uzupełniłam braku zebowego, przy tym wszystkim podsuwając nową umowę, która wyklucza mnie z jakiekolwiek rekojmi, której oczywiście nie podpisałam, ponieważ nigdy wcześniej mnie nie poinformowała o takim planie, także na wizycie cementowania. Dodam że trudno byłoby mi uzupełnić brak zębowy, gdyż jak już wcześniej wspomniałam cała wymiana trwała 5 miesięcy, w tym 8 wizyt, 3 rożne mosty tymczasowe. Zastanawiam się na złożeniem pozwu do sądu. Czy mam jakieś szanse na wygraną z racji tego nieuzupełnionego ubytku?
      Z góry dziękuję. Pozdrawiam

      1. Szanowna Pani, dziękujemy za komentarz. Niestety nie możemy podpowiedzieć w kwestii rękojmi, gdyż nie zajmujemy się rękojmią. Prowadzimy sprawy związane z dochodzeniem zadośćuczynienia za błąd medyczny dla pacjentów, którzy doznali trwałego uszczerbku na zdrowiu, moglibyśmy pomóc gdyby doszło do pogorszenia Pani stanu zdrowia (np. wskutek błędu lekarza konieczne było przeprowadzenia leczenia kanałowego, które nie byłoby potrzebne gdyby prawidłowo leczono)

    2. Witam ,
      Chce się procesować ze stomatologiem który wadliwie wykonał most na implantach
      stomatolog który nie posiada żadnej specjalizacji – tz: chirurgi stomatologicznej , rodiologi , ortodoncji i protetyki twierdzi , że nie musi ich posiadać bowiem jest po kursach i to jest wystarczające
      Czy zatem procesowanie się może odnieść skutek w zakresie braku uprawnień do wykonania implantów i mostu
      Definicja wyraźnie definiuje dentystę i chirurga stomatologicznego
      Pozdrawiam

      1. Dzień dobry,

        Proces powinien się opierać na wykazaniu, że praca stomatologiczna została wykonana w sposób niezgodny z wiedzą medyczną i bez należytej staranności.
        Argument braku specjalizacji, doświadczenia w tego typu pracach czy też ukończenia tylko kursów stanowi dodatkowy argument, ale nie może zastąpić faktu podstawowego – czyli konieczności wykazania, że leczenie było błędne.

  2. Dzień dobry
    W ubiegłym roku miałam wykonana koronę zęba „jedynki”
    Po założeniu koronki jednak zab odznacza się na przodzie kolorystyczne jest bardziej żółty. Powstała dodatkowo szczelina między dwoma przednimi zębami. Od ponad pół roku czuję dyskomfort ,poniewaz większa ilosc sliny przechodzi miedzy zębamii. Reklamacja została odrzucona,rzecznik konsumentów otrzymał także od stomatologa odrzucenie reklamacji. Stomatolog wtedy sugerowała także kolor zęba. Twierdzi,że zaakceptowałem wszystko,gdzie w trakcie leczenia niczego nie podpisywałam ,że akceptuję. Zastanawiam się na złożeniem pozwu do sądu.Jaką mam szansę naprawy tej usługi?

    1. Szanowna Pani,

      niestety w Naszej ocenie są niewielkie szanse na powodzenie, jeżeli lekarz nie chce się porozumieć.
      Udowodnienie kwestii uzgodnień z lekarzem w kwestii koloru przy braku nieprawidłowości (nieprawidłowy zgryz, przeciążenie itp.) może być bardzo trudne.
      Mogłoby pomóc posiadanie korespondencji z okresu bezpośrednio po zdarzeniu kierowanej do lekarza, kliniki w zakresie zastrzeżeń.
      Niestety jako Kancelaria nie podjęlibyśmy się prowadzenia sprawy z uwagi na zbyt duże ryzyko przegrania poprzez nieudowodnienia błędu medycznego.

      1. Dzień dobry,
        Chciałabym uzyskać informacje o jakichkolwiek formach odszkodowania i zadośćuczynienia.
        28 lipca byłam u Pana doktora aby poprawić plombę, Pan doktor postanowił odbudować zęba na włóknie szklanym podczas zakładania przebił korzeń zęba (o którym oczywiście nie wspomniał). Nastąpił ból po dwóch dniach i Pan doktor przepisał antybiotyk i stwierdził że nie może nic poradzić innego, zostałam odesłana z bólem. Miałam Panu doktorowi dopłacić pieniądze, ponieważ nie miałam ze sobą takiej gotówki na jaką została wyceniona usługa. Po kilku dniach udałam się do dentysty bo ból nie znikał i nie mogłam zagryźć zębów. Stwierdzono, że wdał się stan zapalny i będzie to koszt 1500 zł. Zadzwoniłam do Pana doktora, że moja mama uda się po pieniądze już wpłacone ponieważ jest stan zapalny (wtedy jeszcze nie wiedziałam o przebiciu) Pan doktor oddał pieniądze mojej mamie i powiedział że być może doszło do pęknięcia. Następnie udałam się do stomatologa w celu usunięcia zapalenia i dopiero tam oznajmiono mi, że jest przebity korzeń przez co trzeba będzie poprawiać leczenie kanałowe i wstawiać nowego zęba. Pan doktor nie odpisał mi na wezwanie wskazania polisy i powiedział, że nie ma o czym ze mną rozmawiać. Czy w tej sytuacji sprawa cywilna jest jedynym wyjściem? Koszty leczenia to około 2500 tysiąca do tego ból przez 2-3 tygodnie i na dodatek koszty leczenia podwyższa pożyczka która musiałam wziąć na wstawienie zęba. Proszę o odpowiedź:)

        1. Dodam jeszcze, że posiadam zdjęcie zdjęcia RTG robionego u Pana doktora gdzie wyraźnie widać że korzeń był w normalnym stanie. Z kolei na kolejnych widać wyraźne złamanie

        2. Szanowna Pani,

          każdy przypadek błędu dentystycznego zasługuje na to by poddać go szczegółowej analizie, jednak każdy przypadek też jest inny więc wyłącznie na podstawie Pani opisu nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na Pani pytanie.
          Do szczegółowej analizy Pani przypadku niezbędne jest uzyskanie od lekarza pełnej dokumentacji medycznej z całego procesu leczenia oraz sporządzenie dokładnego opisu tego leczenia z Pani perspektywy.
          Dopiero na podstawie takich dokumentów możemy ocenić, czy Pani leczenie było nieprawidłowe i czy w sprawie są szanse na wykazanie błędu medycznego.

  3. Witam serdecznie mam zapytanie o błąd w leczeniu zęba, może napisze wszystko od początku
    Mieszkam w Anglii, pojechałam do Krakowa z lekkim bólem zęba powiedziałam Pani dentystce że wydaje mi się że jest to dolna 7 na co Pani doktor powiedziała że 7 ma tylko ubytek a że 8 jest w kiepskiej kondycji.
    7 dała plombę a 8 dała lekarstwo i powiedziała że nie warto leczyć jak zacznie boleć.
    Po kilku dniach wracałam do Anglii i zaczol mnie boleć Ząb wydaje mi się że ta 7 z kt poleciałam. Mama zadzwoniła do dentystki i ta pow że muszę iść do dentysty. Oczywiście że poszłam bo mam niesamowity ból, lekarka w Londynie zrobiła mi rtg zębow i pow że nic nie widzi bo są plomby. Ale stukała przykładała zimne coś do zębów i powiedziała że według niej jest to 7, że została zaplombowana chora. Ale ze nie jestem lokalna nie chce mi rozwiercać tego zęba. Wróciłam do siebie do manchester dopiero po kilku dniach udało mi się załatwić wizytę z bolącym zębem. Również dzwoniłam z reklamacją do pani dentystki że nie jestem zadowolona z jej usługi, w ogóle jak by do niej nie dosxieralo kazał iść do dentysty. I wydłubać to co jest w tej 7 i również pow że nie widziała co jest w tym zębie, uważam że powinna wysłać mnie na rtg żeby być pewną co mnie boli a ona sugerując się rozwalona 8 skupiła się na niej
    O 18 mam dzisiaj wizytę i bd prawdopodobnie wiedzieć coś więcej. Ale jestem rozgoryczona bo zapłaciłam. Za lot, zęby i teraz znów muszę płacić prywatnie za to z czym poleciałam. Czy mogę coś z tym zrobić?
    Będę wdzieczna za każdą pomoc

    1. Szanowna Pani,

      co do zasady za błędnie przeprowadzone leczenie stomatologiczne należy się zarówno odszkodowanie jak i zadośćuczynienie, szczególnie jeżeli przed wykonaniem leczenia zęba nie została wykonana dokumentacja obrazowa.
      Każdy przypadek jest jednak inny i przed udzieleniem odpowiedzi, co do możliwości wykazania błędu medycznego musimy zapoznać się z pełną dokumentacją medyczną z przeprowadzonego leczenia dentystycznego.
      Dokumentację do analizy można przesłać do kancelarii mailowo, pocztą lub dostarczyć osobiście w dogodnym dla Pani terminie.

  4. Dziś byłam z dziecki 4,5 roku u dentysty miał robione żeby na syropie który powoduje że dziecko jest tak jakby pijane pod koniec pracy pani dentystce zginęło wiertło i wysłała mnie żebym na swój koszt zrobiła zdjęcie RTG wyszło że dziecko połknęło wiertło o grubości 26 mm pojechaliśmy szybko na chirurgię dziecięca ale kazali nam czekać aż wydali narazie czekamy co mam zrobić gdzie to zgłosić pani dentystka wydzwania i pyta jak dziecko i przeprasza że nie wie jak to się stało że wiertło wyslizglo się proszę o poradę

    1. Szanowna Pani,

      w takiej sytuacji koniecznością jest właśnie udanie się do szpitala, gdyż wiertło może przebić jelito i doprowadzić do wielu obrażeń wewnętrznych.
      Sprawa wstępnie kwalifikuje się do poprowadzenia w zakresie błędu medycznego, gdyż jest to niedbałość ze strony lekarza i narażenie pacjenta na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia. W celu ostatecznego potwierdzenia możliwości poprowadzenia sprawy zachęcam do dostarczenia kopii dokumentacji medycznej do Naszej kancelarii.

  5. 6 lat temu udałam się do dentystki, ponieważ pobolewał mnie ząb. Dentystka kazała zrobić zdjęcie rtg, z którego wywnioskowała, ze mój ząb jest zębem mlecznym, na zdjęciu widać zalążek zęba stałego, który się wyrzyna dlatego odczuwam ból. Wyrwała mi tego zęba twierdząc, ze wyrośnie mi ząb stały. Ząb nie wyrósł do dzisiaj. Myślałam ze takie przypadki się zdarzają, wiec nic z tym nie zrobiłam.
    Kilka dni temu udałam się do innego dentysty, ponieważ chciałam wprawić sobie implanta w miejsce wyrwanego zęba. Dentysta po zobaczeniu zdjęcia (na którym oparła swoją tezę dentystka, która wyrwała mi zęba) powiedział, ze absolutnie nie widzi na tym zdjęciu żadnego zalążka zęba stałego a zdjęcie jest zrobione pod takim katem, ze nie jest w stanie ocenić czy to był mleczak czy ząb stały.
    Cena implantu to ogromny wydatek a teraz okazuje się, ze dentystka wyrwała mi najprawdopodobniej zęba stałego. Czy mam jakieś szanse na odszkodowanie w sądzie?

    1. Szanowna Pani,

      wyrwanie zdrowego stengo zęba kwalifikuje się do uzyskania odszkodowania za leczenie. naprawcze, zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz zadośćuczynienia za naruszenie praw pacjenta.
      W celu oceny szans wykazania błędu medycznego w Pani przypadku oraz szans na uzyskanie odszkodowania i zadośćuczynienia proszę o dostarczenie dokumentacji medycznej z leczenia dentystycznego do Naszej kancelarii mailowo, pocztą lub osobiście.
      Dopiero po zapoznaniu się z Pani dokumentacją medyczną będziemy mogli ocenić Pani konkretny przypadek.

  6. Dzień dobry,

    Ze względu na przedłużający się ból zęba, wybrałem się do stomatologa, na zdjęciu RTG wyszło podejrzenie ułamanego narzędzia podczas leczenia kanałowego 1,5 roku temu, o czym poprzedni stomatolog mnie nie poinformował. Nowy lekarz również zakwestionował słuszność wykonania wypełnienia, podczas którego gromadziło się jedzenie które doprowadziło do uszkodzenia kości. Skontaktowałem się z poprzednim dentystą, który był odpowiedzialny za te uchybienia, propozycja z jej strony to wykonanie reendodoncji, która według opinii pozostałych lekarzy na tym etapie jest bezcelowa – jedynie implant ma sens. Czy mam podstawę/szansę żeby ubiegać się o częściowe zadośćuczynienie z OC poprzedniego dentysty i leczyć się u nowego poprzez implant, czy jako że poprzedni proponuje „naprawienie szkody” (choć jakość metody którą proponuje jest kwestionowana) nie ma podstaw by ubezpieczalnia wypłaciła mi jakiekolwiek pieniądze?

    Z góry dziękuję,
    Pozdrawiam serdecznie

    1. Szanowny Panie,

      w opisywanej sytuacji mogło dojść do nieprawidłowego procesu leczenia.

      Aby ocenić czy są podstawy do dochodzenia roszczeń należy uzyskać pełną dokumentację medyczną od poprzedniego oraz obecnego dentysty wraz z planem i kosztorysem leczenia naprawczego proponowanego przez lekarza, pod którego opieką Pan obecnie pozostaje.

      Fakt proponowania przez poprzedniego lekarza leczenia naprawczego nie wyklucza możliwości dochodzenia oraz uzyskania zadośćuczynienia i odszkodowania.

  7. 29 sierpnia miałam usunięta siódemkę,trzykrotnie szyta i plastyka dziąsła.Po trzecim szyciu zabrało mnie pogotowie, zemdlenie i zapasc. Co kilka dni szpita,sor,pomoc świąteczna. Bardzo źle się czułam, wymioty,duszność,słabnięcie. Nadal jestem na lekach depresyjnych i od żołądka. Czy mam prawo do zadośćuczynienia i odszkodowania?Dodam że leczę się już u innego dentysty.

    1. Szanowna Pani,

      dziękujemy za komentarz.

      co było powodem omdlenia? Czy wcześniej miała Pani przypadki omdleń, leczyła się Pani kardiologiczne?

      Jeśli lekarz nie mógł przewidzieć omdlenia, nie była Pani w grupie podwyższonego ryzyka to raczej nie może być mowy o winie lekarza i błędzie medycznym. Jeśli była Pani w grupie podwyższonego ryzyka można przeanalizować dokumentację medyczną pod kątem błędu medycznego.

  8. Dzień dobry, trzy lata temu zostało u mnie przeprowadzone leczenie kanałowe, następnie na sztyfcie została osadzona korona zęba – od początku zgłaszałam, że mam uczucie lekkiego poruszania się, jednak zostałam uspokojona, że wszystko jest w porządku. W ostatnich dniach poczułam bardzo silny ból szczęki w miejscu wspomnianego zęba. Ze względu na dzień wolny od pracy udałam się na pogotowie stomatologiczne, gdzie pow wykonaniu zdjęcia RTG okazało się, że występuje u mnie ostre zapalenie okostnej, które wynika z długotrwałego stanu przewlekłego (trwające kilka lat). Na zdjęciu lekarz pokazała mi, że nie mam już praktycznie całego korzenia, wszystko trzyma się na „słowo honoru” i ząb jest do natychmiastowego usunięcia. Przepisał antybiotyk i środki przeciwbólowe, jednak nie podjął się wykonania zabiegu zalecając wizytę w klinice, gdzie ząb był opracowywany. Wizytę mimo zgłoszenia pilnej interwencji mam dopiero jutro, proszę o ewentualną informację jak mam podczas niej postąpić i na co zwrócić uwagę.

    1. Dzień dobry,
      przede wszystkim powinna Pani porozmawiać z lekarzem, który prowadził leczenie kanałowe. Jeśli jego wyjaśnienia nie będą dla Pani satysfakcjonujące należy poprosić o pełną dokumentację medyczną z leczenia wraz z wnukami badań, które u Pani przeprowadzano. Analiza dokumentacji może wykazać czy doszło do zaniedbań, czy też jest to powikłanie, któremu lekarz nie mógł zapobiec. W dokumentacji warto sprawdzić m.in. czy po leczeniu endodontycznym było przeprowadzone kontrolne RTG w celu sprawdzenia prawidłowości wypełnienia kanałów.

  9. Dzień dobry, jestem emerytką. Od listopada 2021 do listopada 2023 lekarz dentysta robił mi 2 koronki w szczęce górnej oraz protezę, 2 implanty w żuchwie i protezę dolną na implantach, kosztowało mnie to całą roczną emeryturę. Pomimo wielu poprawek praca wykonana jest nieestetycznie, jedynki górne ją różnej długości. Proteza górna pękła częściowo, całość jest na tyle nie dopasowana, ze każdego dnia przygryzam język przynajmniej raz, robią się na nim sine bąble, jest to bardzo bolesne. Dentysta poprawiał protezy kilkakrotnie , niestety nie poprawił. Nadmieniam, ze nie są to moje pierwsze protezy i czuję różnicę w użytkowaniu. Czy mogę dochodzić zwrotu kosztów za całą pracę? dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam serdecznie

    1. Szanowna Pani,

      w takiej sytuacji najlepiej byłoby reklamować pracę, którą w Pani ocenie błędnie wykonano.

      Jeżeli nie dojdzie do naprawienia pracy, a jest nieprawidłowo wykonana, powoduje uszczerbek dla Pani zdrowia można zastanowić się nad dochodzeniem zwrotu kosztów od dentysty, z tym, że standardowo wnioskuje się o zwrot kosztów leczenia naprawczego, które musi Pani ponieść w przyszłości aby naprawić błędne leczenie protetyczne.

      Dobrym rozwiązaniem jest udanie się na konsultację do innego lekarza, który oceni czy wymagane są jakieś czynności naprawcze, wymiana pracy itp. Taka wiedza w zakresie zakresu elementów do naprawienia jest cenna podczas rozmowy z lekarzem w zakresie reklamacji.

  10. Dzień dobry.
    jakiś czas temu wykonałam 2 korony porcelanowe w celu poprawy estetyki uśmiechu.
    Mijają lata a zęby nie są w dalszym ciągu przyklejone na klej stały. Odpadają mi, zmieniły kolor, mam stan zapalny dziąseł i przede wszystkim różnią się kształtem od tych, które były pokazane na wizycie projektowania uśmiechu za który zapłaciłam. Umówiliśmy się, że gabinet poprawi pracę (mam wiadomość jako dowód). Kiedy w końcu odezwałam się do nich w tej sprawie stwierdzili, że jednak nie mają nic sobie do zarzucenia, nie dobierają telefonów. Proszę o radę. Zostałam sama z niezakończoną usługą.

    1. Szanowna Pani,

      niestety jest to zachowanie, z którym spotykamy się dosyć często. Każdy gabinet dentystyczny jest ubezpieczony polisą OC, właśnie od tego typu sytuacji.
      Kiedy lekarz zgłasza zdarzenie do swojego ubezpieczyciela zazwyczaj otrzymuje odpowiedź, że ma odmawiać przyjęcia odpowiedzialności, gdyż w innym przypadku ubezpieczyciel nie zwróci mu zapłaconej kwoty odszkodowania.
      W tym przypadku nie pozostaje nic innego niż pisemne zgłoszenie szkody do kliniki lub jej ubezpieczyciela.
      Zachęcam również do przesłania dokumentacji medycznej do analizy, gdyż bez tego nie jesteśmy w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi.

      1. Dzień dobry. Dziś byłam na wizycie u dentysty. Zrobił plombe. Ale tak naprawdę nie ma znaczenia. Podczas wiercenia lekarz „przez przypadek” przejechał mi wiertłem po twarzy. Zdarł mi z niej skórę. Ma to około 3/4 cm. Mam ślad,wygląda to naprawdę źle. Co mogę zrobić w takim przypadku? (wizyta prywatna)

        1. Szanowna Pani,

          konieczne będzie ustalenie okoliczności uszkodzenia twarzy, czy wynikało to przykładowo z Pani ruchu głową czy też z niestaranności lekarza lub wypięcia wiertła.

          Ważne jest uzyskanie dokumentacji medycznej, by ustalić przebieg zdarzenia oraz czy i jakie czynności podjął lekarz po zaistniałym zdarzeniu.
          Jeżeli wskutek zdarzenia będzie Pani prowadzić leczenie naprawcze np. zapobiegające powstaniu blizn, ew. niwelujące te blizny należy zadbać o udokumentowanie ponoszonych wydatków.
          Po analizie dokumentacji i okoliczności zdarzenia będzie możliwa ocena szans na uzyskanie zadośćuczynienia oraz odszkodowania od lekarza bądź kliniki, w której Panią leczono.

  11. Witam,
    Witam. Wyrwano mi 2 zęby z górnej szczęki w celu wstawienia implantów. W dolnej szczęce także miały być uzupełnione braki implantami.
    Wstawiono mi 1 implant na górze i 2 implanty na dole. Dopiero wtedy stwierdzono, że na dole nie zmieszczą się korony.
    Wykonano u mnie podwyższanie zębów dolnej szczęki, co spowodowało ból, notoryczne zmęczenie szczęki oraz brak możliwości gryzienia. Zostawiono mnie z bólem na ponad 6 tygodni bez możliwości jakiejkolwiek pomocy (lekarz i technicy na urlopach).
    Po 8 tygodniach założono mi za duże w szerokości i wysokości korony tymczasowe. Wielokrotnie je korygowano wycinając także plomby niektórych, górnych zębów, bez efektu poprawy. Po każdej korekcie czułam się gorzej. Planu dalszego leczenia nie dostałam a zaczęło brakować dla mnie terminów na następne wizyty. Każde moje zgłoszenie, że boli i nie mam czym gryźć było komentowane, że nikt nie narzeka tylko ja.
    Korony są niedopasowane, szczęka przesunięta, co powoduje, iż z lewej strony wyglądam na spuchniętą, natomiast z prawej gromadzi mi się jedzenie między policzkiem a koroną.
    Na dziś mam w górnej szczęce z lewej strony, ścięte na płasko: 4-kę, 5-tkę i 6-tkę i niewyprofilowane zęby po podniesieniu w dolnej szczęce.
    Natomiast z prawej strony ścięta na płasko 6-ka i nie wyprofilowane zęby na dole po podniesieniu. W efekcie żadną ze stron nie jestem w stanie gryźć, szczęka mnie boli i mam odczucie ciągłego zmęczenia żuchwy. Notorycznie przygryzam sobie policzki i kaleczę język. Leczenie już trwa 9 miesięcy a ja jestem już wstanie depresji. Następną wizytę wyznaczono mi za półtora miesiąca na pobranie wycisków.
    Dziś Pani dentystka powiedziała, że mam zdecydować czy ma „zdjąć” podwyższenie to ona mi zwróci za to pieniądze i się rozstaniemy. Przecież podwyższenie zębów to nie kapelusz i nie da się zdjąć bez szkody dla uzębienia. Na dokładkę 2 zęby, które za namową dentystki dałam sobie wyrwać bo były brzydkie i martwe,( przez 37 lat spełniały świetnie swoją rolę) miały zastąpić korony nie zastąpią.
    Dentystka robi wszystko żebym sama zrezygnowała.
    Co mogę zrobić, żeby odzyskać pieniądze za całość leczenia i zadośćuczynienie?

    1. Szanowna Pani,

      aby ocenić czy doszło do ew. nieprawidłowości czy też jest to kwestia niezawinionego powikłania należy uzyskać od lekarz pełną dokumentację medyczną z leczenia wraz ze zdjęciami modeli (wycisków).

      Jeśli ma Pani taką możliwość warto udać się do innego lekarza na konsultację, aby ocenił czy potrzebne jest u Pani leczenie, a jeśli tak jakie czynności powinny zostać podjęte, ile to będzie trwało oraz jaki jest planowany koszt leczenia.

      Dokumentację z wizyt u lekarza, z wizyty kontrolnej oraz kosztorys leczenia od innego lekarza można Nam udostępnić w celu analizy pod kątem ewentualnego błędu medycznego.

      1. Dzień dobry, czy jeśli podpisałam zgodę na leczenie kanałowe, w którym wypisane były jego ryzyka i lekarz doprowadził do perforacji kanału, nie przyznał się do tego i musiałam szukać pomocy w innym gabinecie, czy w tej sytuacji można ubiegać się o odszkodowanie, czy zgoda na leczenie zablokowała tę możliwość?

        1. Szanowna Pani,

          w takiej sytuacji raczej potraktowalibyśmy ten przypadek jako dopuszczalne powikłanie. W Naszej ocenie w sądzie będzie trudno wykazać, że perforacja stanowi błąd medyczny, który skutkuje przyznaniem zadośćuczynienia i odszkodowania.
          Jeżeli lekarz miał albo mógł mieć wiedzę o perforacji – tj. wykonał po leczeniu kanałowym badanie obrazowe można czynić z tego tytułu zarzut, lecz należałoby wtedy wykazać jaki uszczerbek (szkoda) pojawił się w związku ze zwlekaniem z zamknięciem perforacji.Szkoda powstała z pewnością w związku z samą perforacją traktowaną jako powikłanie.

          Do wykazania błędu medycznego konieczne jest wykazanie łącznie 3 elementów: nieprawidłowe, niezgodne z wiedzą medyczną postępowanie lekarza, powstanie szkody (uszczerbku na zdrowiu) oraz wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy nieprawidłowościami a szkodą.

          Zachęcam do dostarczenia nam pełnej dokumentacji medycznej wraz z opisem przebiegu leczenia, na podstawie których będziemy w stanie ocenić szanse wykazana biegu medycznego i uzyskania z tego tytułu świadczeń odszkodowawczych.

  12. Witam. W jakim terminie można zgłosić szkodę do OC stomatologa o zadośćuczynienie z tytułu powikłania po ekstrakcji zęba. Przytoczę co nieco sytuację. W 2019 roku miałam ekstrakcję zęba wraz z usunięciem torbiela pod nim, odbyło się to w Akademickim Centrum Stomatologicznym w Zabrzu na NFZ. Wszystko było ok. poza tym że nie wróciło mi do końca czucie w okolicy dolnej żuchwy. Pan doktor przepisał mi leki w postaci różnych witamin i powiedział że napewno przejdzie po jakimś czasie. Potem w marcu 2020 nastała pandemia i tak jakoś czas zleciał. Zaczęłam od niedawna ponowne leczenie zębów u znanej mi pani stomatolog i kiedy opowiedziałam jej o tej sytuacji powiedziała mi że mogę się starać właśnie o takie zadośćuczynienie z polisy tamtego Pana doktora z tytułu nie błędu medycznego a powikłań po zabiegu, oczywiście bez sądów.Na chwilę obecną jestem zapisana do neurologa,termin na listopad, żeby ustalić w jakim stopniu jest uszkodzony nerw. Ale nie wiem co dalej , gdzie się udać i czy nie jest już za późno. W październiku będą 4 lata od zabiegu. Ja nauczyłam się z tym żyć ale nie ukrywam że jest trochę niekomfortowo. Dziękuję i pozdrawiam

    1. Szanowna Pani,

      standardowo należy zgłosić szkodę w ciągu 3 lat od dnia, w którym dowiedziała się Pani o błędzie medycznym, nie później jednak niż 10 lat od zdarzenia.

      Dopuszczalne powikłanie po zabiegu nie jest podstawą do uzyskania zadośćuczynienia i odszkodowania. Podstawą taką jest wykazanie błędu medycznego albo naruszenia praw pacjenta w przypadku zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta.
      Etap sądowy można pominąć jeśli lekarz dobrowolnie będzie chciał Pani zadośćuczynić w ramach ugody pozasądowej.

      Każda sprawa dotycząca błędu medycznego jest jednak inna, więc zachęcam do przesłania dokumentacji medycznej z Pani leczenia, celem jej analizy, na podstawie której będziemy w stanie dokładnie określić możliwości uzyskania odszkodowania i zadośćuczynienia w Pani sprawie.

  13. Witam,

    w dużej sieci medycznej mojemu mężowi usunęli zdrowy ząb zamiast zdrowego. Ewidenty błąd lekarski. Chirurg skierował do periodontologa badanie czy zasadne jest usunięcie zęba 28. Periodontolog stwierdził że ząb jest do usunięcia, ale w dokuemntacji medycznej wpisał ząb 27. Inny chirurg usunął 27 zgodnie z zaleceniem poprzedniego, nawet pomimo tego że mąż dał znać w sprawie którego zęba przyszedł (28). Co możemy teraz zrobić? Czy możemy uzyskać odszkodowanie i rozszczenie? Jakie to mogą być kwoty? Jak wygląda proces przedsądowy?

    1. Szanowna Pani,

      w opisywanej sytuacji z dużym prawdopodobieństwem można mówić o tym, że doszło do błędu medycznego polegającego na usunięciu zdrowego zęba.

      Należy zgłosić szkodę do kliniki/lekarza i towarzystwa ubezpieczeń, w którym posiada polisę OC, a jeśli to nie przyniesie efektu należy złożyć pozew o zadośćuczynienie i odszkodowanie związane z utratą zęba i koniecznością leczenia implantologicznego i protetycznego oraz w związku z cierpieniem, którego można było uniknąć wykonując z należytą starannością czynności medyczne.

      W przypadku chęci uzyskania większej ilości szczegółów zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

  14. Szanowni Państwo
    Proszę o poradę . Utraciłem przy jedzeniu , kilka dni temu zęba – górną jedynkę , pozostała szpecąca nieregularna resztka zęba , wygląda to jeszcze gorzej niż gdyby w ogóle zęba nie było . Jest to wyrażne oszpecenie .
    Pół miesiaca przed utratą tej jedynki , leczyłem ją kanałowo , miałem założoną plombę , łączny koszt to 1000 zł . Byłem w szoku po stracie jedynki ale jednak brałem pod uwage czarny scenariusz bo wg mnie dentysta popełnił błąd już w trakcie leczenia kanałowego i zakładania plomby . Otóż wg mnie leczenie kanałowe i założona plomba były zbyt wcześnie – bo ząb był pod ropą , należało odczekać jeszce dwa , trzy dni . Wcześniej była odsączana ropa ale tylko dwa dni . Lekarz nie zrobił rtg zęba tuż przed leczeniem kanałowym i założeniu plomby ( zdjęcie rtg było zrobione zaraz po przyjęciu mnie do gabinetu kilka dni wczesniej ) .
    Na moje obiekcje że w zębie była ropa lekarz odpowiedział że ropy nie było (!) kiedy powtórzyłem że przecież była ropa lekarz odparł że było jej mało i że jej nie ma i żebym mu zaufał . Potem myślałem że lekarz boruje , zęba leczy ale po ok 1,5 godziny lekarz stwierdził że już mamy plombę – byłem zaskoczony , powiedziałem lekarzowi że odczuwam bardzo lekki ból , wtedy lekarz nerwowo odskoczył i szybko kazał zrobić foto rtg . Wiedziałem już że coś nie jest w porządku . Byłem przerazony kiedy młody lekarz cos mowił i mi objasniał krótko przy zdjęciu że jest ślad po ropie i mówi ” foto jest dla mnie” i nerwowo zabrał do szuflady . Kazał dalej brać antybiotyki . Po wyjściu byłem pzrerazony bo czułem że coś jest nie tak – że rtg powinien być zrobiony tuż przed założeniem plomby a nie w nerwowosci tuż po . Moje obiekcje sie potwierdziły pół miesiąca póżniej kiedy jedynka po prostu odpadła . Szefowa zakładu i ten lekarz stwierdzili potem że mi zęba wyleczyli , nie odpisuja na moje e-maile . Co mmamm zrobic ? Czytałem ze istnieje mozliwosc uzyskania odszkodowania za utraconą jedynkę poprzez polise oc dentysty . Ale to jest jakos tak przez sąd , czyli nie jest to prosta sprawa bo trzeba udowadniać przed sądem że lekarz dopuscił się błędu ? Kto takie coś wygra?
    Proszę o poradę

    1. Szanowny Panie,

      w opisywanej sytuacji aby starać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie z polisy OC lekarza należy złożyć wniosek o podanie danych polisy OC, którą lekarz posiadał w dacie zdarzenia. Następnie napisać zgłoszenie szkody i skierować zarówno do lekarza jak i do właściwego towarzystwa ubezpieczeń. W przypadku odmowy pozostaje droga sądowa, czyli złożenie pozwu i wykazanie podczas procesu, że doszło do błędu medycznego. W przypadku wykazania błędu medycznego sąd może zasądzić nie tylko odszkodowanie (zwrot kosztów leczenia) ale także zadośćuczynienie za doznany stres oraz cierpienie związane z przedłużeniem leczenia.

  15. Witam,
    Dentysta chirurg usuwał córce zęby mleczne w związku z leczeniem ortodontycznym. Otrzymał wykaz zębów mlecznych do usunięcia zgodnie z zaleceniami ortodonty. Niestety podczas ostatniej wizyty wyrwał ząb 75 zamiast 85. Ząb 75 nie ma zalążka zęba stałego dlatego ortodonta nie wpisał go na listę zębów do wyrwania. Co w takim przypadku możemy zrobić? Jak dochodzić swoich praw?

    1. Dzień dobry,

      Szanowna Pani,

      Usunięcie stałego zęba pomimo braku wskazań może zostać uznane za błąd medyczny, gdyż następuje wtedy konieczność leczenia implantologicznego.
      Usuniecie zęba mlecznego nie niesie za sobą takiego skutku, dlatego nie podjęlibyśmy się prowadzenia sprawy.

      Można ew. mówić o naruszeniu praw pacjenta, zadośćuczynienie z tego tytułu jest możliwe do uzyskania w sądzie, kwota rzędu 5 -10 tys. zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*