yandex
Dowody w postępowaniu przygotowawczym w sprawie błędu medycznego
Sierpień 7, 2017
Przebieg postępowania karnego w sprawie błędu medycznego
Sierpień 17, 2017

W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie czy warto zgłaszać szkodę do szpitala, czy też do zakładu ubezpiecezń oraz jak wygląda proces zgłaszania szkody do zakładu ubezpieczeń, w którym szpital ma wykupione ubezpieczenie OC.

Wiele osób, które podejrzewa, że mogło dojść do błędu medycznego myśli przede wszystkim o tym, by zgłosić sprawę do prokuratury i dochodzić swoich roszczeń na drodze karnej.

Tymczasem warto zastanowić się również nad szybkim zgłoszeniem szkody na drodze cywilnej.

Zgłoszenie szkody może nastąpić na dwa sposoby: bezpośrednio na adres szpitala; do zakładu ubezpieczeń, w którym szpital posiada wykupioną polisę OC.

Osobiście uważam, że lepszym rozwiązaniem jest zgłoszenie szkody do szpitala. Po pierwsze unikamy wtedy długotrwałego procesu ustalania właściwego zakładu ubezpieczeń. Szpitale zazwyczaj nie udzielają takich informacji telefonicznie, a jeżeli wyślemy pisemne zapytanie odpowiedź otrzymamy po kilku tygodniach. Teoretycznie można udać się do właściwego Urzędu Wojewódzkiego, w którym możemy uzyskać taką informację, lecz oznacz to odwiedzanie kolejnych urzędów.

Prostszym rozwiązaniem jest skierowanie zgłoszenia szkody na adres szpitala. W zgłoszeniu należy dokładnie opisać zdarzenie, do którego doszło, wskazać co naszym zdaniem było nieprawidłowe w procesie leczenia, a wreszcie określić kwotę, której żądamy tytułem zadośćuczynienia i odszkodowania.

Do zgłoszenia należy załączyć posiadaną dokumentację medyczną. Najlepiej w tym celu zgłosić się wcześniej do szpitala i poprosić o wykonanie kserokopii całości dokumentacji medycznej dot. danego pacjenta.

Pojawia się pytanie po co załączać dokumentację medyczną, skoro szpital ma do niej nieograniczony dostęp. Po pierwsze dlatego, by uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, w której część dokumentacji posiadanej przez szpital zaginie. Poza tym przed zgłoszeniem szkody warto zapoznać się z całą dokumentacją, by rzetelnie opisać zaistniałe zdarzenie oraz uzyskać szczegółowe informacje na temat procesu leczenia.

Szpital po otrzymaniu zgłoszenia szkody jest obowiązany odpowiedzieć na nie oraz przekazać nasze pismo wraz ze swoim stanowiskiem do zakładu ubezpieczeń. W ten sposób zakład ubezpieczeń otrzymuje kompletny zestaw dokumentów, na podstawie których może rozpocząć proces likwidacji szkody.

Kolejnym etapem jest oczekiwanie na pismo z zakładu ubezpieczeń informujące, iż przyjęto zgłoszenie i rozpoczęto proces likwidacji szkody. Może dojść do sytuacji, w której otrzymamy ponadto standardowe pismo z zakładu ubezpieczeń z prośbą o dostarczenie kolejnych dokumentów, jednak zazwyczaj wystarczy wtedy odpisać mailowo, iż dokumenty zostały już załączone do zgłoszenia szkody.

Po analizie dokumentacji medycznej oraz opinii biegłego powołanego przez zakład ubezpieczeń zostaje wydana decyzja, od której służy odwołanie. Procedura składania odwołania została opisana w artykule http://bladszpitala.pl/odwolanie-od-decyzji-zakladu-ubezpieczen-2/

Podsumowując, zgłoszenie szkody do szpitala stanowi pierwszy krok w dochodzeniu swoich roszczeń z tytułu błędu medycznego na drodze cywilnej. Inicjuje ono postepowanie, w efekcie którego zakład ubezpieczeń, w którym szpital ma wykupioną polisę OC wydaje decyzję uznającą roszczenie, bądź odmawia uznania naszego roszczenia. Wtedy pozostaje droga dochodzenia roszczeń na drodze sądowej oraz przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, o której pisałam w artykule http://bladszpitala.pl/jak-wyglada-procedura-postepowania-przed-wojewodzka-komisja-ds-orzekania-o-zdarzeniach-medycznych/

Adwokat Ewelina Miller

3 Komentarze

  1. Ewelina Świstek pisze:

    Szanowni Państwo,

    zachęcam do komentowania powyższego artykułu lub zadawania dodatkowych pytań, które pojawią się w związku z jego lekturą.

    Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w możliwie jak najkrótszym czasie.

    Szanujemy prywatność naszych Czytelników, więc przy komentarzu nie pojawią się żadne Państwa dane w tym adres email.

  2. Grażyna N. pisze:

    Dzień dobry, mam pytanie o podobną sytuację tylko, że w ZOL-u – niedopatrzenia, zaniedbania medyczno-pielęgnacyjne.

    • Ewelina Świstek pisze:

      Dzień dobry,

      dziękuję za komentarz.

      Sytuacja przedstawia się analogicznie w przypadku szpitali, przychodni czy też ZOL.

      Za każdym razem trzeba zgłosić szkodę, opisać zaniedbania oraz wskazać zarzuty.

      Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

607 223 420